9 مارس 2024- ناتوانی بدن در تولید انسولین کافی یا استفاده ی موثر از آن اغلب منجر به دیابت نوع 2(T2D)  می شود، یک بیماری مزمن که صدها میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. مدیریت این بیماری برای جلوگیری از پیامدهای منفی طولانی مدت مانند قطع اندام یا بیماری قلبی بسیار مهم است. برای مقابله با پیامدهای نامطلوب، بسیار مهم است که بیماران دانش خوبی در مورد مدیریت روزانه ی دیابت داشته باشند.

اکنون تیمی از محققان در کشور پرتغال ارزیابی کرده‌اند که چه تعداد از بیماران - چه تحت درمان با انسولین و چه تحت درمان با داروهای خوراکی یا درمان با شیوه زندگی - این دانش مهم را در مورد دیابت نوع 2 دارند. آنها یافته های خود را در ژورنال Frontiers in Public Health منتشر کردند.

پروفسور پدرو لوپس فریرا، نویسنده ی اول این مقاله و مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات سلامت دانشگاه کویمبرا، گفت: انگیزه ی اصلی ما کمک به کاهش نابرابری موجود در دانش بیماران دیابتی در مورد بیماری خود بود. مطالعه ی ما نیاز به بهبود دانش بیماران را در مورد دیابت نوع 2 نشان می دهد.

سطوح دانش بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در زمینه های مختلف بسیار متفاوت است

برای ارزیابی دانش دیابت، محققان از آزمونی که برای سنجش دانش برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 تدوین شده بود، استفاده کردند. از جمله سؤالات دیگر، این آزمون شامل بخش هایی در مورد تغذیه، علائم و نشانه ها و تنطیم داروها بود. 1200 فرد مبتلا به دیابت در این مطالعه شرکت کردند که تقریباً 40 درصد از آنها تحت درمان با انسولین بودند. بقیه ی افراد به رژیم‌های غذایی خاصی پایبند بودند و از این گروه برخی افراد علاوه بر رژیم غذایی، داروهای ضد دیابت خوراکی غیر انسولینی مصرف می کردند.

نتایج نشان داد که بسیاری از شرکت‌کنندگان (71.3 درصد) می‌توانند به سؤالات مرتبط با غذا به درستی پاسخ دهند و بیش از چهار نفر از پنج پاسخ‌دهنده دانش خوبی از تأثیر مثبت فعالیت بدنی داشتند. بیش از 75 درصد از پاسخ دهندگان نیز در مورد بهترین روش برای آزمایش سطح قند خون اطلاعات خوبی داشتند.

با این حال، در زمینه های دیگر، محققان دریافتند که دانش این افراد به شدت ضعیف است. به عنوان مثال، در پاسخ به این سوال که از کدام ماده غذایی باید برای درمان سطوح پایین قند خون استفاده نشود، تنها 12.8 درصد از شرکت کنندگان به درستی پاسخ دادند. کمترین درصد (4.4%) از پاسخ های صحیح مربوط به یک سوال مربوط به علائم کتواسیدوز،-یک عارضه بالقوه تهدید کننده زندگی- بود.

پرفسور لوپس فریرا گفت: یکی از دلایل اصلی این نابرابری در دانش احتمالاً رفتار متخصصان بهداشت و زمینه‌هایی است که هنگام اطلاع‌رسانی به بیماران در اولویت هستند.

ارتقای دانش و اطلاعات بیماران

محققان دریافتند که استفاده از دارو یکی از عواملی است که بر دانش افراد در مورد دیابت نوع 2 تأثیر می گذارد. درصد پاسخ های صحیح برای بیمارانی که تحت درمان با انسولین نبودند، 51.8 درصد و برای بیمارانی که از انسولین استفاده می کردند، 58.7 درصد بود. با بررسی عوامل اجتماعی-اقتصادی و جمعیتی مشخص شد که سن کمتر از 65 سال، تحصیلات عالی، تنها زندگی نکردن و رعایت رژیم غذایی خاص تأثیر مثبتی بر دانش و اطلاعات افراد از این بیماری دارد.

محققان گفتند که نتایج آنها نیاز به بهبود دانش افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را در مورد جنبه های خاصی از بیماری نشان داد، به عنوان مثال ارتقای دانش افراد در مورد پایش قند خون، که می تواند به جلوگیری از افزایش سطح قند خون که با عوارض حاد و مزمن مرتبط است، کمک کند. این تیم خاطرنشان کرد که شکاف‌های دانش در بخش‌های جداگانه ی آزمون نیز چیزی است که باید فوراً به آن رسیدگی شود.

آنها همچنین اظهار داشتند که مطالعات با حضور تعداد بیشتری از بیماران می تواند به درک بهتر نقش عوامل اجتماعی-اقتصادی و بالینی این بیماری کمک کند.

پرفسور لوپس فریرا در پایان گفت: "ما در این مطالعه به جای اینکه مدیریت بیماری را صرفا بر اساس شاخص های بیولوژیکی بیماران ارزیابی کنیم، بر دانش بیماران در مورد بیماریشان تمرکز کردیم. ما امیدواریم که نتایج به دست آمده به متخصصان این امکان را بدهد که نحوه ی آموزش و اطلاع رسانی به بیماران را تغییر دهند."

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20240309/Study-highlights-areas-where-diabetics-need-more-education.aspx